پژوهشکده پولی و بانکی
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
Monetary and Banking Research Institute
تاريخ:سوم بهمن 1396 ساعت 18:30   |   کد : 293529
اقتصاد API و معاملات دیجیتالی در خدمات مالی
نشست ارائه مقالات فراخوان
اقتصاد API و معاملات دیجیتالی در خدمات مالی
سیستم بسته بانکداری در کشور نیازمند تحولی جدی است و در این راستا شیوه کسب و کار بانکی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، کورش رحمانی مدیر بانکدار الکترونیکی بانک انصار با اشاره به روند پرشتاب تحولات جهانی در حوزه فناوری، بر لزوم نوآوری در عرصه خدمات فناوری مالی تاکید کرد و گفت: «سیستم‌های بسته و کسب و کار یکنواخت باید جای خود را به کسب و کاری به نام بانکداری باز بدهد. »
رحمانی درباره سازوکار بانکداری باز توضیح داد: «بانکداری باز همانند یک فروشگاه برنامه‌های کاربردی است که به بانک‌ها و موسسات مالی اجازه می‌دهد به صورت امن و سریع و با همکاری موسسات و توسعه دهندگان نرم افزار قدرت ارائه محصولات دیجیتالی خود را افزایش دهند.»
او در ادامه در باره نتایج بررسی‌های صورت گرفته در مورد اقتصاد API گفت: « یافته‌ها نشان داد اکثر بانک‌های بزرگ جهان به سمت این اکوسیستم مالی حرکت کرده‌اند و به نوعی به دنبال متحول ساختن بازار مالی خود هستند.»
رحمانی علت این تغییر مسیر را این‌گونه توضیح داد: «در این تحقیق دریافتیم بانکداری باز این امکان را می‌دهد تا فضای کسب و کار بانکی توسط گروهی از پلتفرم‌ها و بازیگران جدید بازتر شود و این بازیگران بتوانند در عرصه بانکی به تولید محصولات و خدمات برای مشتریان بانک ، تحت وب سرویس های بانکی بپردازند.»
این مدیر بانکداری الکترونیکی در ادامه وضعیت بانکداری باز در ایران اشاره کرد و گفت: «در ایران این اکوسیستم در صنعت بانکداری هنوز غریب است» او ادامه داد: «طبق بررسی به عمل آمده برای اجرای این اکوسیستم مالی در بستر نظام بانکی کشور چالشهایی از جمله حفظ امنیت اطلاعاتی و مالی برای حساب مشتری نزد بانک ، تغییرات ذهنی مشتری و کمرنگ شدن نام بانک در استفاده مشتری و تعامل با این بازیگران و نحوه همکاری بانک با این پلتفرم‌ها وجود دارد.»
 او در ادامه به راهکارهای پیشنهادی مقاله‌شان برای رفع این چالشها اشاره کرد از جمله اینکه: «آگاهی افراد برای استفاده از این خدمات با نظارت مستقیم بانک و مراجع مرتبط کمک شود و همچنین در جهت ورود به خدمات ارائه شده توسط این سیستم‌ها می‌بایست از آرم بانک استفاده شود تا ذهنیت مشتری تغییر نکند، همچنین بانک‌ها می‌بایست هسته مرکزی در استفاده از این خدمات باشند و بتوانند در موقع لزوم پلتفرم و بازیگر را تعویض کنند.»
به گفته رحمانی: «برای جلوگیری از به وجود آمدن بانکداری سایه توسط فین‌تک‌ها و بازیگران می‌بایست نظارت اجمالی دقیقی توسط نظام بانکی پیاده سازی شود.»
این مدیر بانکداری الکترونیکی بانک انصار درباره فرصت‌های بانکداری باز برای نظام بانکی کشور نیز گفت: «این فرصت‌ها عبارتند از نوآوری بیشتر با هزینه کمتر، توزیع وسیع خدمات و حق انتخاب بیشتر برای مشتری ، پائین آمدن سطح ریسک در بانک ها و بالا بردن برندینگ بانک با متنوع ساختن خدمات.»

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 
 

دوره‌های آموزشی جاری
تازه‌های نشر
پیوندها



کليه حقوق اين سايت محفوظ و متعلق به پژوهشکده پولی و بانکی مي باشد.
نقل مطالب با ذکر منبع آزاد است.
بازديد اين صفحه: 3,286,579