پژوهشکده پولی و بانکی
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
Monetary and Banking Research Institute
تاريخ:سيزدهم دی 1395 ساعت 16:54   |   کد : 272872
شرکای تجاری نوظهور بانک‌ها
مدیرعامل بانک ملت
شرکای تجاری نوظهور بانک‌ها
بر اساس تجربیات جهانی، بیش از ۴۳ درصد از استراتژی‌های بانک‌ها در همکاری با فین‌تک‌ها در قالب برنامه‌های نوآورنه برای رشد این شرکت‌ها بوده است. این در حالی است که در ایران علاقه‌مندی بانک‌ها به مالکیت شرکت‌های فین‌تک است.
دکتر هادی اخلاقی فیض آثار مدیرعامل بانک ملت در ششمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام پرداخت در خصوص «شرکای تجاری نوظهور بانک‌ها» به ایراد سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به اهمیت شراکت در تمامی حوزه‌ها و به خصوص در حوزه دیجیتال برای بانک‌ها، افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته، ۵۳ درصد از مدیران معتقدند که شرکت‌ها بدون شراکت نمی توانند موفق باشند و برای ساختن آینده بهتر باید جزیی از یک شبکه باشند. همچنین ۴۴ درصد معتقد هستند که بدون داشتن شریک نمی‌توانند ادامه حیات بدهند.
وی در ادامه در تببین ضرورت دیجیتالی شدن برای سازمان‌ها گفت: ناتوانی در همراهی با فناوری دیجیتال دلیل اصلی حذف بیش از نیمی از شرکت‌های فهرست فورچون از سال ۲۰۰۰ بوده است.
مدیرعامل بانک ملت با تشریح وضعیت رقبای جدید اکوسیستم مالی و بحران بانک‌های سنتی تصریح کرد: در بسیاری از حوزه‌های مختلف، کسب و کار‌های خرد به عنوان رقیب برای بانک‌ها مطرح هستند. وی با اشاره به این‌که در بازار جهانی بیت کوین و بلک چین از رقبای جدی بانک‌ها هستند، به طراحی و صدور کارت‌های اعتباری فروش توسط اصناف به عنوان رقیبی برای بانک‌ها در داخل کشور اشاره کرد.
مدیرعامل بانک ملت اظهار داشت: بانک ها در رتبه دوم صنایع از لحاظ میزان دیجیتال شدن بعد از شرکت‌های هایتک قرار دارند.
وی در ادامه به بررسی عوامل محرک بانک‌ها برای شراکت در حوزه دیجیتال پرداخت و افزود: بر پایه مطالعه اکونومیست و بر اساس اظهارنظر مدیران، محرکهای ارائه محصولات و خدمات جدید ۳۶ درصد، ایجاد ظرفیت‌های جدید ۳۵ درصد، توسعه بازارهای جدید ۴۰ درصد،‌ پشتیبانی از مشتریان موجود ۳۲ درصد و توسعه گروه‌ مشتری‌های جدید ۳۹ درصد اثرگذاری دارند.
دکتر اخلاقی در ادامه به عواملی مانند شراکت با شرکت‌ها، شراکت با دانشگاه‌ها و مراکز علمی، شراکت در برنامه‌های نوآورانه،راه‌اندازی برنامه‌های نوآورانه، اکتساب و خرید شرکت‌ها، راه‌اندازی مراکز نوآوری و پژوهشی، راه‌اندازی شرکت‌ها و راه‌اندازی صندوق‌های خطرپذیربه عنوان استراتژی های ۸ گانه بانک‌ها برای نفوذ و حفظ قدرت‌ها در اکوسیستم مالی اشاره کرد.
وی در ادامه به ارائه آماری در خصوص استراتژی همکاری بانک‌ها با فین تک‌ها اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۳ درصد از این استراتژی‌ها در قالب برنامه‌های نوآورنه برای رشد شرکت‌های فین تک بوده است و تنها ۷ درصد از مشارکت‌ در این حوزه در قالب تاسیس شرکت‌های فین تک بوده است. نکته ای که در کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است وعلاقه‌مندی برای استفاده از ظرفیت‌های موجود نیست و تمایل به اکتساب و مالکیت بیشتراست.
مدیرعامل بانک ملت در ادامه سخنرانی خود به اقدامات بانک میزوهو در راستای شراکت دیجیتالی مواردی را بیان کرد. وی در ادامه  از سیستم‌های قدیمی و عدم یکپارچگی زیرساخت‌ها، ضعف مهارت‌های منابع انسانی، ضعف فرهنگ نوآوری و مشارکت و کمبود مدیران ارشد متخصص در حوزه دیجیتال  به عنوان چالش‌های اصلی بانک ها برای توسعه روابط با شرکای حوزه دیجیتال نام برد. وی  در پایان، نوآوری، دیجیتالی کردن، شراکت و همکاری، تحلیل داده و چابکی را پنج قابلیت حیاتی بانک‌ها برای راهبری اکوسیستم خدمات مالی عنوان کرد.

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 
 

دوره‌های آموزشی جاری
تازه‌های نشر
پیوندها



کليه حقوق اين سايت محفوظ و متعلق به پژوهشکده پولی و بانکی مي باشد.
نقل مطالب با ذکر منبع آزاد است.
بازديد اين صفحه: 2,186,355