پژوهشکده پولی و بانکی
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
Monetary and Banking Research Institute
تاريخ:چهاردهم دی 1395 ساعت 14:34   |   کد : 272893
سازوکارهای کسب شهرت در عصر تکنولوژی
امید ترابی
سازوکارهای کسب شهرت در عصر تکنولوژی
یکی از روش‌هایی که در حال حاضر جهت کسب شهرت استفاده می‌شود، فراهم نمودن امکان اعلام نظر برای مشتریان است. در واقع خریداران جدید می‌توانند پیش از انجام معامله، به نظرات و رتبه داده شده توسط مشتریان قبل مراجعه کنند و این سازوکاری مناسب جهت کسب شهرت محسوب می‌شود.

یکی از بزرگترین مشکلات ایجاد یک کسب و کار جدید یا انجام هر معامله information asymmetry  یا مشکل اطلاعات نامتقارن است. معمولا طرفین معامله در هر داد و ستد اطلاعات همسان از موضوع معامله نداشته و بالطبع نمی‌توانند به یکدیگر اعتماد کنند. در واقع اعتماد یکی از بزرگترین مشکلاتی است که هر کارآفرین یا صاحب کسب و کار باید برای رونق کسب و کارش به آن فکر کند. مساله اعتماد اگر چه در تمام بازارهای سنتی وجود دارد ولی قطعا در دنیای وب و کسب و کارهای آنلاین اهمیت حتی بیشتری پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد که با مجازی شدن فضای کسب و کار اعتماد کاهش یافته و حجم معاملات کمتر هم خواهد شد بخصوص اگر نوع کسب و کار مبتنی بر وب، کسب  و کاری توزیع شده و از نوع marketplace باشد. پس چگونه است که کسب و کارهای بزرگی مانند ebay، آمازون و Uber شکل می گیرند و با این گستردگی اعتماد افراد اعم از خریدار (مشتری) و فروشنده (عرضه کننده) را به خود جلب می‌کنند؟ یکی از مهم‌ترین دلایل جلب اعتماد در marketplace های آنلاین سازوکار کسب شهرت یا reputation mechanism  است. در سازوکار کسب شهرت در واقع همان روش‌های سنتی اعتماد سازی مبتنی بر صحبت‌های زبانی فرد به فرد در فضای گسترده وب پیاده سازی می‌شود و تمام مشتریان حق دارند تا تجربه‌ خود را به صورت امتیاز یا شرحی از ماوقع در اختیار سایرین قرار دهند. روش‌های کسب و کار شهرت معمولا شفاف explicit و یا ضمنی implicit  هستند و در کسب و کارهای جدید هر روز هوشمندتر و دقیق‌تر می‌شوند به گونه‌ای که مثلا در موتور جستجوگر گوگل شاهد استفاده از ترکیبی از روش‌های هوش مصنوعی و reputation mechanism  هستیم.

سازوکار شهرت می‌تواند مشکل اطلاعات نامتقارن را هم با signaling  و هم screening مبتنی بر انبوهی از استفاده‌کنندگان کاهش دهد. به نظر می‌رسد که کلیه کارآفرینانی که به ایجاد کسب و کارهای حوزه اقتصاد مشارکتی فکر می‌کنند باید استفاده از سازوکار شهرت را در اولویت طراحی پلتفرم خود قراردهند.

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 
 

دوره‌های آموزشی جاری
تازه‌های نشر
پیوندها



کليه حقوق اين سايت محفوظ و متعلق به پژوهشکده پولی و بانکی مي باشد.
نقل مطالب با ذکر منبع آزاد است.
بازديد اين صفحه: 3,079,102