پژوهشکده پولی و بانکی
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
Monetary and Banking Research Institution
تاريخ:سوم بهمن 1396 ساعت 13:50   |   کد : 293494
بانکداری دیجیتال مثل زلزله تهران است
در پنل بانکداری دیجیتال مطرح شد:
بانکداری دیجیتال مثل زلزله تهران است
بانکداری دیجیتال مانند زلزله تهران است یک روز می‌آید و اگر بانک‌های ایران آماده نباشند آنها را تخریب می‌کند.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی معاون شبکه شرکت خدمات انفورماتیک در پنلی که با عنوان بانکداری دیجیتال برگزار شد گفت: بانکداری دیجیتالی اجتناب ناپذیر است نمی‌توان با این رویکرد که هزینه‌ها را کم خواهد کرد یا خیر سراغ آن رفت.
مهران محرمیان افزود: ما باید منتظر این باشیم که تخریب بانکداری دیجیتال چه زمانی اتفاق خواهد افتاد. اگر بانک‌ها مواظب نباشند فردا با بولدزر از روی بانک‌ها رد می‌شوند و از بانک چیزی باقی نمی‌ماند.
او گفت: در نیا ۶ تا ۹ درصد درآمد بانکها به حوزه فناوری  اختصاص داده می‌شود اما در ایران این هزینه حدود ۲ تا ۳ درصد است. حال می‌خواهیم بحث کنیم آیا بانکداری دیجیتال هزینه‌ها را کاهش می‌دهد یا خیر.
او ادامه داد: بانک‌ها اگر خودشان نمی‌توانند بانکداری دیجیتال را اجرا و پیاده کنند باید درهای خود را باز کنند تا فین‌تک‌ها این کار را برای آنها انجام دهند. در شرایط فعلی فین‌تک‌ها از بانک‌ها برای دریافت API التماس می‌کنند اما به نظر می‌رسد تا چندی دیگر بانک‌ها باید برای گرفتن سرویس از فین‌تک‌ها التماس کنند.
محرمیان گفت: باز کردن فعالیت بانک‌ها بهترین مسیر است اگر نه زلزله می‌اید ما هیچ‌کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.
در این نشست مدیرعامل شرکت توسن تکنو گفت: شعبه گران‌ترین کانال بانکداری و ایران بیشترین هزینه را روی این کانال ارتباطی با مشتریان کرده است.
محمد مظاهری گفت: طبق بررسی‌هایی که صورت گرفته است هزینه نگهداری شعب ۱۶ تا ۲۰ میلیارد تومان است با توجه به ۲۲ هزار شعبه فعال در کشور مشخص است که بانک‌ها چقدر برای شعب خود هزینه می‌کنند.
محمد مظاهری با اشاره به اینکه بانکداری دیجیتال هزینه‌های بانک‌ها را کاهش می‌دهد گفت: البته این گفته بدان معنا نیست که اگر بانکداری دیجیتال را اجرا کنیم و هیچ تغییر رفتاری در فعالیت شعب  و مدیران ایجاد نشود هزینه‌ها کاهش می‌یابد.
او ادامه داد: برای اجرای مناسب بانکداری دیجیتال باید تفکر مدیران بانکی و کارمندان بانک‌ها تغییر کند.
در ادامه این نشست محمد گرکانی نژاد مشاور معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: بانک‌ها در این دوره زمانی نباید به این فکر کنند که بانکداری دیجیتال هزینه‌های آنها را بالا می‌برد یا پایین می‌اورد باید توجه داشته باشند که اگر وارد این مسیر نشوند حذف می‌شوند.
او با اشاره به سرنوشت نوکیا گفت: روزی این برند گوشی تلفن همراه سهم زیادی در بازار داشت اما به دلیل اینکه تکنولوژی را نشناخت و در مقابل آن مقاومت کرد امروز از بازار حذف شده است اگر بانک‌ها نیز با تکنولوژی جدید آشنا نباشند از بازار حذف خواهند شد.
گرکانی نژاد گفت: به نظر می‌رسد الان به نقطه عطفی رسیده‌ایم وقتی تمام خانواده از شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند پس طبیعی است که چند وقت دیگر انتظار دارد که خدمات پرداختی روی این شبکه اجتماعی به وی ارائه شود. نباید از این مسیر جا بمانیم.
او ادامه داد: برای رسیدن به این منظور باید تفکر مدیران بانکی عوض شود.
مسعود عسگری مهر مدیر بخش مشاوره و مدیریت شرکت یاس ارغوانی نیز در این نشست گفت: همه از اجبار در پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال صحبت می‌کنیم اما باید قبول کنیم تا رویکرد مدیران بانکی تغییر نکند امکان پیاده کردن بانکداری دیجیتال وجود ندارد.
او ادامه داد: در این نشست مدیران بانکی نیز حضور دارند خودشان می‌دانند تا زمانی که با یک طرح یا پروژه همراهی نکنند نمی‌توان ان پروژه را به صورت کامل پیاده کرد. از سویی مقاومت کارمندان بانک ها نیز در این میان بسیار حائز اهمیت است.
عسگری مهر گفت: به سادگی می‌توان استانداردها را پیاده کرد اما برای آن باید رویکرد مدیران و کارمندان را نیز تغییر داد.

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 
 

دوره‌های آموزشی جاری
تازه‌های نشر
پیوندها



کليه حقوق اين سايت محفوظ و متعلق به پژوهشکده پولی و بانکی مي باشد.
نقل مطالب با ذکر منبع آزاد است.
بازديد اين صفحه: 3,938,766