محقق شدن شعارهایی مانند تولید، اشتغال و حمایت از کالای ایرانی؛ تنها با سرمایه پاک میسر است و تا تولید با سرمایه پاک نباشد این شعارها ممکن نیست.
خداوند گفته است گزینه نظامی روی میز قرآن من است: «فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ».
۵ تن از مراجع تقلید و علمای عظام قم چهارشنبه گذشته نسبت به نظام بانکی ربوی ابراز نظر صریح داشتند.
توضیحات حجتالاسلام مرتضی جوادی آملی در مورد آرای فقهی آیت الله جوادی آملی در مورد بانکداری اسلامی
علاقمندان میتوانند جهت دسترسی به صوت و متن جلسات معظم له به این نشانی مراجعه فرمایند.
به مساله تورم در برخی از روایات اشاره شده است به این صورت که اگر مالیت در ذمه باشد آنچه پرداخت میشود باید مطابق نرخ روز و با محاسبه تورم باشد.
تا زمانی که به صورت قرعه، کسی که قرار است قرض بگیرد مشخص نشده است این پول امانت است و هیچ شرطی در آن وجود ندارد.
به نظر ما تمام موارد ذکر شده درباره حیل شرعی فرار از ربا، بنا بر احوط وجوبی کار ساز نیست و ربا در همه آنها محقق است.
فقها باید بسیاری از مسائل جدید حکومتی و فقهی را تبیین کنند چون برخی از اینها به حکومت باز میگردد.
بحث حرمت ربا در فضای مکاسب محرمه نمیگنجید از همین رو صاحب مکاسب این بحث را در مکاسب مطرح نکرد و بعد نیز موفق به طرح این بحث در کتاب یا رساله جداگانهای نشد.
یک شاخص دیگر در مذمت توسعه تکاثری این است که توسعه تکاثری همانگونه که در تولید توسعه دارد، در مصرف هم توسعه دارد.
اگر در قرارداد بانکی، آگاهانه فاكتورسازی شود و کارمند بانک نیز نسبت به این مسأله بیتفاوت باشد، ربا محقق میشود.
علاقمندان میتوانند جهت دریافت متن و صوت این سلسله جلسات به متن خبر مراجعه نمایند.
اگر ربا از کل معاملات بانکی رخت بربندد، اما انباشت ثروت در دست عده خاصی باقی بماند، باز هم مشکل پا بر جاست.
کسیکه هوش اقتصادی دارد ولی طهارت قُدسی و قداست عقل در او نیست، سفیه است. بسیاری افراد از نظر علمی، خردمند و فرهیخته هستند ولی از نظر عقل عملی سفیهاند.
متاسفانه بانکها گرفتار ربا هستند و مضاربه در کار نبوده و همه به دنبال سود علیالحساب هستند.
جنب و جوش بازار به تنهایی معیار اقتصاد نیست.
کسی که اهل رشوه است، درونش به منزله چاهی بدبو است که در قیامت ظهور می کند.
بعضي از رباخواران ميگويند ما پولمان را اجاره داديم! اين مخبط است و اين خبطش در قيامت ظهور ميكند.
تمام تلاش حوزه و دانشگاه اينست که تحول در علوم انساني پيدا بشود، براي اينکه روشن نشده، علم غيرانساني هم ديني است.