انتشارات روتلج در نظر دارد ویرایش اول کتاب «تحول دیجیتال در امور تامین مالی اسلامی: نگاه تحلیلی و انتقادی» را در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی منتشر نماید.
انتشارات دِگرویتر کتاب «بلاکچین، فینتک و تامین مالی اسلامی: ساختن آینده در اقتصاد دیجیتال نوین اسلامی» را در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی منتشر کرد.
کتاب «فینتک در مؤسسات تامین مالی اسلامی: گستره، چالشها و پیامدهای آن در امور تامین مالی اسلامی» به بررسی چندین چالش پیش روی فین تک در موسسات مالی اسلامی می پردازد.
آراء اندیشمندان اسلامی در خصوص ماهیت پول را دو دسته کلی میتوان طبقهبندی کرد. برخی تحلیل ماهیت پول بر قدرت خرید آن تأکید دارند و برخی ارزش اسمی پول را عنصر اساسی ماهیت پول قلمداد میکنند.
رییس شورای فقهی بانک مرکزی از مشروع بودن استفاده از رمز ارز برای واردات کالا و خدمات به کشور خبر داد.
این کتاب، مقدمهای در باب شناسایی منابع علمی اسلامی در خصوص رمزارزها است. نویسندگان در این اثر کوشیدهاند تمام آثار پژوهشی به زبان عربی و انگلیسی را ملاحظه و خلاصهنگاری کنند. این اثر از نقد آرای نویسندگان مقالات خودداری کرده است، اما میتواند گام مهمی برای پژوهشهای فقهی تطبیقی پژوهشگران شیعه در خصوص ارزهای رمزپایه باشد.
این کتاب مروری سیستماتیک از روندهای جاری در تحقیقات مربوط به استفاده از هوش مصنوعی در مؤسسات مالی اسلامی (IFIs)، در تمام کشورهای سازمان همکاری اسلامی (OIC) ارائه میکند.
به منظور مطابقت و هماهنگی و بقا در عصر دیجیتال، بانکداری دیجیتال باید در میان ویژگیهای بانک اسلامی نمود کافی پیدا کند.
بانکها و شرکتهای فینتک در راستای جان بخشیدن به صنعت مالی اسلامی و جذب مخاطبان بیشتر باید دست به دست هم دهند تا محصولات نوآورانه منطبق با شریعت ایجاد کنند.
دیجیتالی شدن خدمات مالی اسلامی مزایای زیادی در چشمانداز تامین مالی دیجیتال، مقوله ارزشمحور کنونی و همچنین مشتری مداری را در پی دارد.
بانک العز الاسلامی در مسابقه اعطای جایزه سالانهی بانکداری و مالی عمان، برنده معتبرترین برنامه همراه بانک با رتبه برتر شد.
پانزدهمین اجلاس هیأت خدمات مالی اسلامی با موضوع تأمین مالی اسلامی و تحول دیجیتال به صورت مجازی برگزار میشود.
چون مالیت رمزپولها احراز نشده است نمیتوان حکم به استفاده و تولید آنها داشت. همچنین منشاء پیدایش رمزپولها مبهم است.
این گزارش درصدد است ضمن موضوعشناسی دقیق کیف الکترونیک پول، به بررسی ابعاد فقهی آن بپردازد.
جامعه هدف محصولات منطبق با شریعت، مشتریان محروم اقتصاد از جمله کارگران پارهوقت است.
هیئت خدمات مالی اسلامی اقدام به انتشار نوزدهمین گزارش و مقاله تحقیقاتی خود در موضوع تحولات دیجیتال در بانکداری اسلامی کرد.
دیجیتالیسازی به بانکهای اسلامی کمک میکند تا با تقاضای مصرفکنندگان هماهنگ شده و صنعت بانکداری را در کشورهای مختلف گسترش دهد.
قراردادهای هوشمند میتواند موجب افزایش سرعت فرایندها، صرفهجویی در هزینهها، ارتقای شفافیت، افزایش کارایی فرایندهای کسبوکار، و کاهش ریسکهای احتمالی شود.
موضوع "کيف الکترونيک پول" در سی و چهارمین جلسه شورای فقهی بانک مرکزی بررسي و در نهایت مورد تأييد قرار گرفت.
بورس اوراق بهادار مالزی قصد انتشار اوراق مبتنی بر فناوری زنجیره بلوک (بلاکچین ) را دارد.
اگر بیتکوین خصوصیات پول را دارد، پول هم یک دارایی است و اگر بیتکوین یک کالاست کالا هم یک دارایی است!
یک استارتآپ فینتک فعال در حوزه صکوک موفق به اخذ مجوز آزمایش پلتفرم سرمایهگذاری در کشور عربستان صعودی شد.
مطالعه بازار صنعت نرمافزار بانکداری اسلامی از ایجاد فرصتهای رشد برای این صنعت در آیندهای نزدیک خبر میدهد.
ششمین کارگاه آموزشی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی برگزار شد.
پلتفرم معاملات الکترونیکی (ETP) جدید امکان انجام معاملات اوراق قرضه و اوراق صکوک را در بازار ثانویه فراهم میکند.
میتوان مدعی بود که نه مالیت رمزارزهای جهانروا قابل احراز است و نه عدم مالیت آنها و به همین دلیل استفاده از آنها در عمل میتواند با شبهۀ شرعی مواجه باشد.
هیئت خدمات مالی اسلامی(IFSB) با همکاری بازار مالی بینالمللی اسلامی (IIFM) سمینار بینالمللی با موضوع تسریع توسعه بازار سرمایه و دیجیتالیشدن را به صورت مجازی برگزار میکنند.
با توجه به گسترش مصادیق مختلف ارزهای مجازی، باید حکم استخراج هر ارز مجازی را به صورت مجزا، با اصول و قواعد اسلامی تطبیق داد.
آمارها نشان میدهند که در مقایسه با کشورهای دیگر، استفاده از رمزارزها در کشورهای اسلامی بسیار ناچیز است که علت اصلی آن، نگرانی از رعایت نشدن قوانین اسلامی است.
ارزش ارز مجازی قابل استخراج خلق شده (مانند بیتکوین)، بر فرض وجود مالیت عرفی، از حیث عقلایی و شرعی قابل تعیین نیست و با گذشت زمان، تمرکز در استخراج و در نتیجه تمرکز ثروت در این مکانیزم خواهد شد که مخالف عدالت توزیعی ثروت خواهد بود.
یکی از معضلات جدی شرکتهای نوپا برای توسعه فینتکهای اسلامی در کشور اندونزی انطباق آن با قوانین شریعت است.
در حال حاضر در کشور ما، رمزارزها فاقد قانون مشخصاند؛ این در حالی است که در مقابل ظهور و محبوبیت روزافزون رمزارزها نمیتوان بیتفاوت بود و اهمیت این موضوع ورود هرچه سریعتر قانونگذار را میطلبد.
در فضایی که نفوذ فناوریها در فعالیتهای بازارهای مالی، نحوه مقرراتگذاری و نظارت شرعی را دشوار کرده است، میتوان از روی دیگر فناوری، جهت تسهیل انجام امور در حوزه مقرراتگذاری و نظارت شرعی استفاده نمود.
بر اساس چشم انداز بازار کار 2020، صنعت فناوری و بانکداری اسلامی نقش بزرگی در اقتصاد داخلی مالزی ایفا خواهد کرد.
ایجاد رمزارز اسلامی برای دور زدن تحریمها نیست؛ اگر کشوری قصد تجارت با ما و دور زدن تحریمها را داشته باشد تا حدودی این امر توسط پیمانهای دو جانبه پولی قابل انجام است.
پروژه idinar پروژهای بزرگ که به عنوان یک رمزارز با پشتوانه طلا چند سالی است در محافل تخصصی نامش به گوش میرسد.
به نظر میرسد که نمیتوان بیتکوین را به عنوان یک نوع پول در نظر گرفت بلکه یک «دارایی دیجیتال» است.
در این همایش دو نشست تخصصی با عناوین «نقش اوراق گام در تامین مالی و رونق تولید» و «ارایه مقالات منتخب همایش» برگزار خواهد شد.
توجه به مسائل و ابعاد اسلامی اقتصاد دیجیتالی از جمله موضوعات مهم این همایش است. آخرین مهلت ارسال آثار ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ می باشد.
نشریه تازههای اقتصاد در جدیدترین شماره خود (شماره ۱۵۷؛ آبان ۱۳۹۸) یادداشتی تحت عنوان «نگاهی به رمزارزها از پنجره فقه اسلامی» به قلم وهاب قلیچ منتشر کرده است.
در این خصوص باید گفت مباحث فقهی سادهترین مرحله است. لذا تا آثار اقتصادی و منشأ آن مشخص نشود نمیتوان از لحاظ فقهی، نظر نهایی را در مورد پولهای مجازی بیان کرد.
آیا ما پولی به نام پول اسلامی داریم که آن پول اسلامی عبارتست از طلا، این محل تأمل است و هیچ یک از فقهای ما چنین حرفی نمیزنند.
برای اصلاح نظام بانکی، تنها بانک مرکزی و نظام بانکی هدف نیست بلکه قبل از هر اقدامی رابطه بانک و سپرده گذار، رابطه بانک و سپرده پذیر و رابطه بانک و بانک مرکزی را بازتعریف کنیم.
ورود به سامانه بیت کوین برای خرید این رمزارز یا انجام نقل و انتقال آن و همچنین هر گونه اقدامی در راستای استخراج آن از نظر شرعی ممنوع میباشد.
مسئولان دولتی و اقتصادی مشخص کنند به استناد حکم کدام مرجع فقهی چنین حکمی را در مورد ارزهای دیجیتال صادر کردهاند.
در حال حاضر بانکهای اسلامی در راستای افزایش میزان مشارکت مشتریان در فعالیتهای دیجیتالی، خدمات خود را در قالبهای مختلف دیجیتالی همچون بانکداری آنلاین، موبایل بانک، پرداخت آنلاین صورتحساب، انتقال حساب و ... ارائه میدهند.
اکنون بانکهای مرکزی در دنیا در برابر ارزهای مجازی به صورت منفعل عمل میکنند و در واقع در حال به حاشیه رفتن هستند. البته چارهای هم ندارند چراکه چه بخواهند و چه نخواهند در این ماجرا بازنده هستند.
پروژهای با عنوان «ققنوس» در راستای تولید رمز ارز ایرانی با همکاری چهار بانک کشور کلید خورده است.
فعالان حوزه تأمین مالی و بانکداری اسلامی میتوانند با سرمایهگذاری در فینتکها به توسعه خدمات مالی اسلامی و ارائه محصولات به طور موثر و کارآمدتر اقدام نمایند.
تغییر در ماهیت و کارکرد اقتصادی ممکن است کارکرد فقهی متفاوتی نسبت به پول بانکی به دنبال داشته باشد؛ بنابراین لازم است دستگاه فقه ماهیت و کارکردهای اقتصادی این پدیده را با دقت شناسایی نماید و احکام مجاز و غیر مجاز بهکارگیری آن را در روابط اقتصادی روشن کند.
وقتی کسی بیت کوین میخرد، در همان حین خرید، معاملهاش غرری است و به تعبیر دیگر اصلاً در اینجا معاوضهای صورت نمیگیرد.
پول مجازی از دیدگاه فقه حکومتی دارای جنبههای متعددی است که بررسی فقهی آن از دید فقه فردی نباید ما را از بررسی جوانب فقه حکومتی آن غافل سازد.
نشست علمی «پول مجازی از منظر فقه حکومتی»، به همت گروه اقتصاد اسلامی پایگاه فقه حکومتی وسائل در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد.
استفاده از فناوریهای مالی در بخش مقرراتگذاری و نظارت شرعی میتواند نقشی مهم و اثرگذار در پیشبرد و تقویت بازارهای مالی اسلامی داشته باشد.
مراجع تقلید تاکنون حکمی درباره این پولها صادر نکردهاند لذا ضرورت دارد مراکز فقهی و حوزوی در این زمینه ورود کرده و نتایج کار را نیز در اختیار مراجع تقلید قرار دهند.
گزارش تحقیقاتی منتشر شده توسط Market Research Vision، در مورد بازار نرمافزاری بانکداری اسلامی در جهان، برآوردهایی را از گذشته، وضعیت موجود و آیندهی صنعت نرمافزاری بانکداری اسلامی تا سال ۲۰۲۳ ارائه میدهد.
مؤسسه اسلامی ICD عربستان سعودی و شرکت فین تک تونس (IFTS) توافقنامهای با هدف توسعهی راهکارهای بلاکچین برای بانکهای اسلامی منعقد نمودند.
یک شرکت فعال در زمینه فناوریهای مالی توانسته برای رمزارز خود از مراجع فقهی مجوز انطباق با شریعت دریافت کند.
بانک بحرینی البرکه به تازگی خدمات بانکداری دیجیتال خود را در آلمان با هدف ارائه خدمات بدون ربا در کل اروپا ارائه نموده است.
کارگاه هم اندیشی «فناوریهای مالی، مقررات مالی و مالی اسلامی» در بحرین برگزار خواهد شد. توجه به نحوه قانونگذاری، تدوین مقررات و نحوه نظارت بر حوزه فناوریهای مالی با لحاظ نظرات شریعت اسلامی از اهداف این کارگاه بشمار میآید.
جوایز جهانی فینتک اسلامی از سوی موسسه «RedMoney» به منظور انتخاب کارهای برجسته در زمینه فینتک اسلامی یا منطبق با شریعت طراحی شده است. شرکتهای استارتآپ فعال در زمینه مالی اسلامی میتوانند برای دریافت این جایزه ثبتنام کنند.
هرچند برخی مقرراتگذاران در کشورهای حوزه خلیج فارس تردیدهایی را ابراز کردهاند، ولی در این میان بحرین در پی استفاده از ارزهای دیجیتال برای تقویت نقش خود به عنوان مرجعیت مالی در منطقه است.
اولین اجلاس بینالمللی با عنوان «وقف و بلاکچین» با موضوع اصلی «بهرهگیری از تکنولوژی بلاکچین در راستای توسعه جهانی وقف» توسط شرکت سنگاپوری فینترا در شهر دبی برگزار شد.
قطعا معامله «بیت کوین» دارای اشکال شرعی است؛ چراکه چنین خرید و فروشهایی را که بسیار مجهول هستند در اسلام، «غَرَری» مینامند که همراه با ضرر است و منظور از غَرَر این است که کسی از ماهیت این معاملات اطلاعی ندارد و همچنین در مورد مالیت آن هم تردید وجود دارد.
پول مجازی پدیده مرموزی است که اصل وجود، اعتباردهنده، هدف از انتشار و ترویج و ارزش آن همگی مبهم است و هریک از این عوامل به تنهایی موجب غرری شدن معامله میشود.
به نظر می رسد فینتکها و نوآوریهای مالی میتوانند در خدمت نظام بانکداری و مالی اسلامی درآمده و امکان نظارت بر تراکنشهای بانکی را با کمترین هزینه ممکن فراهم آورند.
شرکت سنگاپوری فین تک HelloGold که در مالزی فعالیت دارد برای عرضه ارزهای مجازی که دارای پشتوانه طلای فیزیکی هستند، مجوزی بر پایه احکام شریعت اسلام دریافت کرد.
بهرهگیری از مقررات خاص و مناسب و وضوح در قوانین میتواند پشتیابی برای آینده فینتکهای کوچک و متوسط باشد.
عدالت، برابری و شفافیت در ارایه خدمات مالی از جمله اصول نظام مالی اسلام است. با گسترش فین تکها، امکان برخورداری عمومی از خدمات مالی فراهم شده و با ظهور تکنولوژی بلاکچین نیز هزینه های مالی به شدت کاهش و کارایی افزایش یافته است.
یکی از دلایلی که موجب میشود اقتصاددان اسلامی به دنیای تجارت و بانکداری الکترونیک توجه نماید، عمده منافعی است که این صنایع در خود دارند و همسو با اهداف نظام مالی اسلامی میباشد.
پولهای رمزی از جهت فقهی و شرعی یک مال مبهم و مجهول است و معامله با چنین دارایی باطل است. تا زمانی که اطلاعات درباره این ارزها در همین اندازه فعلی است، نمی توان حکم به صحت چنین معامله ای داد.
با توجه به تحولات روزافزون صنعت بانکداری و استفاده گسترده از فناوریهای نوین، لازم است تحقیقات مالی اسلامی به تحلیل ابزارها و شیوههای جدید مبادلات بپردازد.
گسترش فین تکهای منطبق با اصول شریعت در حوزههای تامین مالی دسته جمعی و وامدهی نظیر به نظیر، میتواند سبب افزایش شمول مالی، کاهش فقر و افزایش اشتغال شود.
شاید در وهله اول به نظر آید که در قراردادهای الکترونیکی، شیوه ظهور خیارات از نظر ماهوی با خیارات فقهی متفاوت است، ولی نتایج این تحقیق نشان می دهد تنها تفاوت خیارات مطرح در فضای مجازی و خیارات فقهی، از نظر شکلی بوده و تاثیری بر نحوه اعمال خیارات و احکام کلی آن ندارد.