شاید به جرات بتوان گفت که «اخلاق» از معدود مسائلی است که در حسن مرتبت آن همه اقوام، ملیتها و دولتها در تمامی دورههای تاریخی اتفاق نظر داشتهاند. امروزه موج توجه به اخلاق و ارزشهای انسانی در کنار دغدغههای حفظ و صیانت از محیط زیست به صورت فراگیر در انواع فعالیتهای اقتصادی همچون تولید و سازندگی، بانکداری، سرمایهگذاری خصوصی، بیمه و تامین اجتماعی قابل مشاهده است. در این بین بانکداری اخلاقی یکی از مهمترین نتایج این موج است که با آنکه از ظهور آن مدت زمان زیادی نمیگذرد اما روز به روز بر دامنه ابعاد نظری و کاربردی آن در جهان افزوده میشود.
بانکداری اخلاقی فعالیتی بانکی است با التزام به رقابتی سالم و نیز مسئولیتپذیر و پاسخگو در قبال رفتارها. این نوع بانکداری علاوه بر داشتن اهداف متعارف نظام بانکی، در تلاش است تا با احترام به حقوق آحاد افراد جامعه، حفظ ثبات نظام اجتماعی اقتصادی، صیانت از محیط زیست و ارتقای سطح اعتماد و اطمینان عمومی نسبت به صنعت بانکداری به بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه کمک برساند. اما با تاسف باید اذعان نمود که برخلاف برخی از کشورهای جهان، در کشور ما کمتر از مفهومشناسی «بانکداری اخلاقی» سخن به میان آمده است. این در حالی است که اجرای بانکداری بدون ربا پایینترین سطح بانکداری اسلامی به حساب میآید و «رعایت اصول اخلاقی» همچون «تحقق عدالتمداری» مهمترین ارکان بانکداری اسلامی را تشکیل میدهند. فرهنگ غنی اسلامی - ایرانی ما در توجه به مسئله اخلاق، اثباتکننده این ادعا است که نظام بانکداری ایران میتواند با سرمایهگذاری بیشتر در حیطه علمی و اجرایی در این حوزه، پرچمدار نظام بانکداری اخلاقی در جهان باشد.
پژوهشکده پولی و بانکی با همیاری بانک انصار در جهت برآوردن این نیاز، کتاب «بانکداری اخلاقی با رویکرد اسلامی؛ ضوابط اخلاقی و تدابیر ساختاری» را به قلم دکتر حسین عیوضلو و دکتر وهاب قلیچ منتشر کرده است.
این کتاب تلاش داشته تا با استفاده از «آموزههای اسلامی» و با الهامگیری از «قوانین و اسناد بالادستی کشور» و «تجارب سایر کشورهای جهان»، ضوابط و کدهای اخلاقی نظام بانکی را در سه دسته درون بانکی (رعایت حقوق کارکنان و مسئولین بانک، رعایت حقوق مشتریان بانک، رعایت حقوق سهامداران بانک و حفظ و ارتقای شهرت و اعتبار بانک)، بین بانکی (رعایت حقوق بانک مرکزی و کلیه موسسات شبکه بانکی) و فرابانکی (جهتگیری خدمات بانکی به منظور حفظ ثبات اقتصادی-اجتماعی جامعه، کاهش فقر و شکاف طبقاتی، صیانت از محیط زیست، حفاظت از منافع فرانسلی، رعایت حقوق شهروندی عامه مردم و رعایت حقوق سازمانها و نهادهای دیگر) تدوین نماید.
این کتاب از پنج فصل تشکیل شده است:
فصل اول: موازین و معیارهای اخلاقی در نظام اسلامی
فصل دوم: درآمدی بر بانکداری اخلاقی
فصل سوم: تجربه کشورهای مختلف در بهکارگیری بانکداری اخلاقی
فصل چهارم: ضوابط اخلاقی در بانکداری اسلامی
فصل پنجم: جمعبندی و نتیجهگیری
لازم به اشاره است که چاپ اول کتاب «بانکداری اخلاقی با رویکرد اسلامی؛ ضوابط اخلاقی و تدابیر ساختاری» در۲۵۶ صفحه و با قیمت ۱۲ هزار تومان روانه بازار شده است.
دریافت پیش گفتار و فهرست کتاب
صفحه تازه های نشر