مجله بینالمللی مالی اسلامی[1](شماره اول، دوره هشتم) که توسط مؤسسه بینالمللی تحقیقات مالی اسلامی (ISRA) منتشر میشود به تازگی مقالهای با عنوان «دانش و مشی مصرفکنندگان غیر مسلمان در امارات متحده عربی در رابطه با تکافل» به چاپ رسانده است. این مقاله که توسط گراهام مایکل اسپریگز[2] تألیف شده، درصدد است با رفتارشناسی مصرفکنندگان غیرمسلمان، اهمیت این مسأله را در توسعه ابزارهای مالی اسلامی برجسته سازد.
تکافل یک مکانیزم بیمه است که ارزشهای مذهبی مصرفکنندگان مسلمان را پوشش میدهد و رشد مداوم در سیستم مالی اسلامی را به نمایش میگذارد. با این حال، تکافل که شرکتهای تعاونی و همچنین مبتنی بر سهام بر آن سیطره دارد، سهم قابل توجهی از بازار بیمه جهانی را تشکیل نمیدهد.
با وجود ادبیاتی که از مصرفکنندگان غیرمسلمان حمایت میکند، همچنان یک فضای خالی در زمینه تحقیقات اکتشافی درباره رفتار مصرفکننده در این گروه جمعیتی وجود دارد. این پژوهش کیفی پدیدارشناختی از تئوری رفتار برنامهریزی شده به عنوان یک چارچوب استفاده میکند تا باورها و نگرش مصرفکنندگان غیر مسلمان در امارات متحده عربی (UAE) را نسبت به تکافل تبیین نماید و پتانسیلهای چشمگیر تکافل را نیز از جهت ویژگیهای مذهبی و همکاری متقابل آن شناسایی نماید.
دادههای تحقیق اثبات میکند که مصرفکنندگان غیرمسلمان با محصولات تکافل ناآشنا هستند و این ناآگاهی نگرشهای منفی را ایجاد میکند که بر تصمیمگیری آنها نیز اثرگذار میباشد. با این حال، ارائه اطلاعات مربوط به محصولات تکافل نشان میدهد که ویژگیهای مبتنی بر شریعت آن میتواند باورهایی را ایجاد نماید که در فرآیند شکلگیری نگرش نسبت به تکافل و همچنین تصمیمگیری در مورد آن مؤثر واقع گردد.
این مطالعه برای محققان تکافل در پیشبرد بحث و گفتگو در مورد رفتار مصرفکننده غیر مسلمان مهم است و همچنین برای متصدیان تکافل نیز در درک تأثیرات رفتاری غیر مسلمانان به عنوان بخشی از توسعه استراتژیک جمعیتی از اهمیت زیادی برخوردار است.
نتایج این مقاله نشان میدهد که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا صفات برجسته تکافل و نفوذ آن را در فرآیند تصمیمگیری برای غیر مسلمانان تبیین نماید. افزون بر این، پژوهش مذکور این پرسش را مطرح مینماید که به منظور بهبود آگاهی و شناخت غیر مسلمانان از تکافل چه بازاریابی و تبلیغاتی استراتژیکی باید به کار گرفته شود؟
علاقمندان میتوانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این مقاله به این نشانی مراجعه نمایند.