به گزارش پورتال بانکداری اسلامی، انتشارات اسپرینگر کتاب «مسئولیت اجتماعی مالی اسلامی: شخصیت و کالای عمومی[1]» را به قلم عمر مغول[2] در ۳۱۵ صفحه منتشر کرد.
در این کتاب تلاش شده است تا مقوله «مسئولیتهای اجتماعی مالی اسلامی» به عنوان موضوعی میانرشتهای، با ترکیب مباحث نظری و تجارب کاربردی بانکها و موسسات مالی اسلامی مورد بحث قرار گیرد. به طور مشخص در این کتاب به این سوال پاسخ داده میشود که: چگونه نهادهای مالی اسلامی و همچنین جوامع اسلامی با تمرکز بر تربیت شخصیت افراد در سطح خرد و همچنین توسعه مسئولیت اجتماعی در سطح کلان، کسبوکار خود را با نوآوریهای متعارف در حوزه مسئولیتهای اجتماعی تامین مالی همراستا میکنند؟
مهمترین نکتهای که در این اثر با استفاده مناسب از تجارت عملی بانکهای اسلامی در کشورها مختلف مورد تاکید قرار گرفته، توسعه مفهوم ذینفع در بانکداری و مالی اسلامی است. به این معنی که نباید ذیفنفعان این صنعت را صرفا به مواردی چون: سپردهگذاران، سهامداران و مدیران بانک و یا موسسه مالی محدود کرد؛ بلکه ذینفعان دیگری مانند: شریعت، اجتماع و حاکمیت نیز باید مورد توجه قرار گیرند.
فصول کتاب به ترتیب زیر است:
1. معنویت در چهارچوب اسلامی: انگیزهای برای مسئولیتپذیری و اثرگذاری
2. تناسب و همگرایی: مالی اسلامی معاصر و مسئولیتهای اجتماعی
3. توسعه آگاهی و ادراک: محیط طبیعی و محیط ساختهشده
4. فتاوای فقهی به عنوان چرخه بازخورد: اعتبار، آموزش و گفتگو
5. چهارچوب طراحی صحیح قراردادها حقوقی
6. توسعه همکاریهای بشردوستانه و سرمایهگذاریهای تاثیرگذار
علاقمندان جهت آشنایی بیشتر با سرفصلها و کلیات این کتاب میتوانند به این نشانی مراجعه نمایند.
دکتر حسین میثمی
[1] A Socially Responsible Islamic Finance: Character and the Common Good
[2] Umar F. Moghul