منوی بانکداری اسلامی
اعتبار مقوم مالیّت پول اعتباری است؛ یعنی اگر پولی که چاپ می‎شود باعث کاهش قدرت خرید مردم شود، موجب ضمان است.
وقتی کسی بیت کوین می‌خرد، در همان حین خرید، معامله‌اش غرری است و به تعبیر دیگر اصلاً در اینجا معاوضه‌ای صورت نمی‌گیرد.
پول مجازی از دیدگاه فقه حکومتی دارای جنبه­‌های متعددی است که بررسی فقهی آن از دید فقه فردی نباید ما را از بررسی جوانب فقه حکومتی آن غافل سازد.
در مصوبه مجلس بانک مرکزی مکلف شده تا پایان فروردین ماه دستورالعمل اجرایی را به بانک‌ها ابلاغ کند.
به نظر می‌رسد در نظام مالی اسلامی، با توجه به مرکزیت عقد مشارکت و از طرفی محدودیت‌های بانکداری متعارف برای اجرای عقد مشارکت، باید به بازار مالی ( بازار پول و بازار سرمایه) به شکلی کلی توجه کرد.
موریس آله برنده جایزه نوبل اقتصادی، در کتاب خود به تشریح و نقد سازوکار خلق اعتبار بانکی پرداخته و به آثار مخرب آن در اقتصاد اشاره می‌کند.
نشست علمی «پول مجازی از منظر فقه حکومتی»، به همت گروه اقتصاد اسلامی پایگاه فقه حکومتی وسائل در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد.
درگیر کردن منافع فردی به منافع جمعی در این تامین مالی گروهی موجب می‌شود اعضای گروه با همکاری و انتقال تجارب به یکدیگر، اثر مثبت بر بازدهی و بهره‌وری فعالیت‌های اقتصادی هم داشته باشند.
اگر بنا باشد عدم دریافت کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه را به همه کشور توسعه دهیم، بخش قرض‌الحسنه بانک با مشکلی جدی مواجه خواهد شد و بانک نمی‎تواند هزینه‎های خود را تأمین کند.
وقتی در بانکداری اسلامی به دنبال سود تحقق‌یافته هستیم قطعاً این دیدگاه که کار با سود علی‌الحساب، مبنای فعالیت نظام بانکی قرار بگیرد، اشتباه است بلکه اگر می‌خواهیم تحول واقعی در نظام بانکی ایجاد کنیم باید به سمت سودهای تحقق‌یافته و توزیع آن حرکت کنیم.
در جامعه ما اقتصاد اسلامی وجود ندارد، بلکه برخی مؤلفه‌های غیراسلامی نظام سرمایه‌داری از آن حذف شده است؛ از آنجا که اقتصاد سرمایه‌داری مبانی، روش‌ها و ابزار خود را دارد، با حذف بخشی از آن، دچار نقصان کارآمدی نیز می‌شود.
به اعتقاد برخی از اندیشه‌وران اسلامی، خلق پول اعتباری پدیده‌ای جدید بوده و جزء مباحثی است که باید به شیوه معیاری بررسی شود نه موضوعی.